Välkommen in!

"Barn är inte bara en tröst i ålderdomen. De påskyndar den också"






tisdag 13 december 2011

Lucka 13

Jag och dieter

Jag älskar mat. Jag älskar att äta. Jag älskar i princip allt som är onyttigt. Tyvärr. Jag har därför genom åren även försökt mig på en och annan "bantningsmetod" - med varierande resultat.

1. Danska Rikshospitalets diet - någon slags skum diet där man skulle kunna ändra ämnesomsättningen. Efter 4-5 dagar yrade jag och drömde mardrömmar om eländet och började äta normalt igen. Gick nog ner ett par kg i ren förskräckelse som sen kom tillbaka snabbare än blixten.

2. Viktväktarna - points hit och points dit. Böcker med alla livsmedel listade, miniräknare där man kunde räkna ut points för varje sak man äter osv. Funkar säkert om man orkar hålla på att räkna, räkna och räkna. Gick ner ett par kg med detta också. Gick och vägde mig en dag i veckan, köade med en massa andra halv- och heltjocka, betalade en slant och fick en guldstjärna.

3. Cambridge-kuren - drack soppor till frukost, lunch och middag i två veckor. Gick ner 5 kg. Gick sen upp dem igen. Faktiskt ganska goda soppor, i alla fall de kalla varianterna, lite som milkshake. Fungerar nog bäst som en "akut" insats för ett speciellt tillfälle, ex om man vill tappa 2-3 kg inför en fest eller nåt sånt.

4. LCHF - Low Carb High Fat, den metod jag gillat bäst faktiskt. I korta drag så handlar det om att skippa kolhydrater, socker, lightprodukter och istället äta mycket kött, fisk, fett. Man får äta massor av riktigt god mat och funkade bra på mig. Blev av med sötsuget. Mest av allt saknade jag bröd! Gick ner 9-10 kg på 6 månader sen blev jag gravid och gick upp 22 kg... :)


En annan metod skulle ju kunna vara att äta med måtta och undvika att hetsäta chips och godis flera dagar i veckan, kanske träna lite också?! Allmänt sunt förnuft. Trist va?






2 kommentarer:

  1. Hej fina ni:)

    Håller med om att Dieter är TRIST! Jag körde ju VV och gick ner MASSOR men jag får verkligen inte till det igen, funkar inte:( LCHF var ljuvligt!! :) Det blir det för mig när bebisen i magen flyttat ut:)

    Jag som är vagntokig undrar vad ni har för vagn?:) Tycker sånt är skoj:)

    Hihi kram och trevlig lucia:)

    SvaraRadera
  2. Hej Linda! Grattis till bebis, det är ju så mysigt.

    Jag ska också ta tag i LCHF så småningom, trivdes också jättebra med det!

    När det gäller vagn så har vi en Emmaljunga City Cross som vi köpt begagnad. Den är superskön att köra och väldigt bra "gung" i. Den är ganska stor och bred men det spelar inte mig någon roll. Milo sover som en stock i den! :) Det är huvudsaken!

    SvaraRadera